Monday, 12 November 2012

ADAT BERGOTONG-ROYONG..

selamat melayari percutian yang mengindahkan..hahaha..

mengindahkan la sangat..

Salamu 'alaikum sahabat semua...

maklumlah sedang enak bercuti bersama famili..ditemani esaimen yang setia di sisi..ewah!!!



hampir 4 hari aku di kampung yang dah lama tidak ku jenguk...seronok rasanya..dapat menikmati makanan yang pedas lagi sedap...dapat melihat telatah para sepupu-sepapat yang riuh lagi kecoh.. dapat menatap wajah yang disayangi puas-puas..amat menenangkan jiwa...



hari-hari cuti ku dipenuhi dengan aktiviti kemasyarakatan..hahaha.. pergi 'rewang'.. orang jawa panggil pergi tolong siap-siap untuk kenduri tu rewang... bukan buat apa pun..hehe..cume menyibukkan diri dengan sesi potong-memotong..tempe..kacang panjang..dan mengoyakkan kulit bawang putih...siyes!!!



tolong la jugak, goreng tahu n tempe..hehe..dah lama tak pegang senduk..sejak study nie..best la!!! tengok nenek..wak..duk berbual-bual..bergurau senja ala manja gitu..



tang makan sama yang best..makan satu dulang dengan orang tua...ne la bersabar dan pandai kawal nafsu..dok kita dah lama usha si labu tue..nenek depan ni yang sambar dulu..heheh..bukan rezeki kita tue namanya...alhamdulillah...




********


pengembaraan bermasyarakat diteruskan..dengan majlis walimah pada keesokkan harinya..sungguh meriah susanana.. *indahnya sungguh di majlis kahwin...ramainya orang datang berduyun..*

maklumlah rumah pak imam..ramai la yang orang kenal..dan ditambah umah Tok Ali dah lama tidak buat kenduri kahwin ni hah...





bagus la kan..aktiviti bergotong-royong macam ini masih kekal subur dalam masyarakat kita.. saling tolong-menolong... sama ada kerja di dapur..atau di bukan dapur.. mudah saja kerjanya beres... cepat saja licin segalanya...


tambahan pula, ikatan ukhuwwah antara orang kampung pun akan lebih terikat erat..simpulnya pun semakin ketat dan mati..sukar dileraikan..insya Allah...


kehidupan bermasyarakat seperti ini la yang digambarkan Rasulullah saw... saling membantu.. macam muhajirin dengan ansar dahulu..*tapi kisah zaman mereka maha hebat pengorbanannya*.. baharulah islam kukuh..negara islam ditakuti musuh...


sebab penduduknya bersatu padu.....


* bersatu kita teguh...
bercerai kita roboh..
yang ringan sama dijinjing..
yang berat dipikul sama...

sepakat membawa berkat..
asas hidup bermasyarakat...*

hah..kan dah nyanyi tu..hehe..

ayuh!!rakyat jelata..kita kukuhkan asas hidup dengan berukhuwwah...kerana allah swt..demi islam tercinta..

allahu akbarrr!!!!


### TAHNIAH BUAT PENDUDUK KG SURAU BATU, PAYA DALAM yang dikasihi....:)

No comments:

Post a Comment