Thursday, 29 August 2013

kawen..kawen..kawen..

                                     :: Assalamu'alaikum korang ::

sudah 2 bulan menetap dan bermastautin di rumah sempena cuti semester ni kan, hidupku bergelumang dengan word 'kahwin'... takpun kawan dia si  'tunang'.. ya, memang sahabat setia dua mende tu..


*kejap mata kuat-kuat*

adakah memang tahun ini tahun kahwin beramai-ramai??? tidak pasti.. ataupun malas nak memastikan kepastiannya... [takde paedah]



kawan skola rendah ramai-ramai nak buat majlis hujung tahun ni, buat pulak masa dah naik semester.. jawabnya memang tak dapat pergi la kan.. rugi..tak dapat ambil berkat nasi minyak...haha

suatu malam di hari raya,

duk aku sibuk membebel dengan sahabat dunia akhirat sorang ni, sahabat yang sorang lagi membangkitkan isu.. 


bibik fara bagitahu kite semalam.. mama tanya, si fara ni takde boyfren ker???

hahaha.. mama..mama.. mungkin desakan sekeliling membuatkan soalan yang tidak aku sangka itu terpacul dari mulut mama..mama bukan orang yang cara perihal itu..baik cara pokok bunga kat luar rumah tue kan ma..

maklum la, umurku juga semakin meningkat [tapi aku rasa umur sebegini bukan masa yang sesuai untuk mendirikan masjid, better kukuhkan masjid ilmu dahulu]...

macam takde pakwe je si fara tu! laki tegur dia pakai baju cantik pun dia terus tak pakai baju tu..

hah, memang betul pung.. masa aku diploma, ada rakan lelaki sekelas puji aku pakai baju kurung tu cantik.. apalagi.. terus la dibungkus baju-baju itu.. tidak akan kupakai sama sekali..

ekstrem??? syadid????

ya, memang kita sebagai orang perempuan, gadis, janda, wanita mahupun nenek tua.. kita wajib menjaga pergaulan kita dengan orang asing aka lelaki yang boleh kita kahwini.. cara bergaul, cara berpakaian, cara bercakap, semuanya kita wajib jaga.. untuk mengelakkan fitnah ia perlu!

 kita ni kan wanita,  seronok bila dipuji kita cantik.. [memang la masa dipuji tu kita kembang semangkuk sekejap..] tapi jangan sampai keseronokan itu menjadikan kita riak dan ujub... better elakkan something yang boleh membawa kita kepada riak berada bersama kita.. buang jauh-jauh..

berbalik kepada isu tiada kawan lelaki tadi, memang kalau ditanya siapa yang taknak kahwin kan?? orang yang kurang waras sahaja yang akan mengiakan soalan itu.. haiwan pung hidup berpasangan, ini kan pula kita yang Allah swt ciptakan berbilang bangsa, berbeza warna kulit.. tidak lain tidak bukan  untuk saling kenal-mengenal satu sama lain...

memang la nak! tapi belum sampai masanya.. aku percaya dengan aturan DIA yang maha berkuasa.. hanya Allah sahaja yang tahu bila masanya.. aku punya kerja hanya berdoa agar diberi jodoh yang terbaik dan sesuai denganku.. ameen..

so, korang yang masih bujang tu, kena la start berdoa mulai sekarang untuk mendapat jodoh yang terbaik.. dan juga usaha untuk perbaiki diri kena la diteruskan... sampai bila-bila.. 

LELAKI YANG BAIK, UNTUK PEREMPUAN YANG BAIK

maka, baikkan diri anda, agar yang terbaik singgah kepada anda.. kumbang yang gagah hanya akan singgah kepada bunga yang indah, harum dan berkualiti madunya...! ceh wah..

ok korang..no kapel-kapel tau.. haram kalau kita buat perkara yang mendekati kepada zina... 

Allah tak kata JANGAN BERZINA! tapi Allah kata JANGAN MENDEKATI ZINA!!!

main mesej.. chatting facebook.. wassup..wechat.. borak dalam fon walaupun tak declare korang tu kapel.... itu adalah sangat bertepatan dengan ayat di atas.. so, fikirkanlah ye...

orang lain tak nampak apa yang korang buat.. tapi Allah sentiasa melihat korang.. jaga-jaga..

[ syukran sebab sudi baca entry kali ini ]

2 comments:

  1. ukhti, menusuk ke qalbi penulisan kali ini.
    ini kalilah!

    ReplyDelete
  2. kena tambah dengan hirisan limau ni..akan lebih pedih tusukan itu enti.. bau nasi minyak!!

    ReplyDelete