Tuesday, 5 November 2013

salam maal hijrah 1435h..

            [ salam maal hijrah sahabat sekalian, 1435 hijrah]

assalamu'alaikum semua..


jika kita imbas kembali sejarah hijrah pada zaman Rasulullah saw dan para sahabat dahulu, sangat menyentuh dan terkesan dengan pengajaran yang ada.. segala pengorbanan para muhajirin (orang Islam yang berhijrah dari Mekah ke Madinah) dari sudut harta, keluarga dan tenaga.. tidak dapat kita tandingi... sama sekali..serius cakap! memang sukar ditandingi kita di zaman ini..

jom, check diri!


bolehkah kita tinggalkan kekayaan kita yang melimpah ruah untuk berhijrah ke tempat yang asing untuk Islam semata???? yang belum tahu masa depan di sana macam mana nanti.. huh.. nak tinggalkan katil untuk bangun solat subuh pun susah dan mujahadah untuk dilaksanakan.. macam mana nak berkorban macam dorang...huwaa.. sila terasa..

orite! jangan touching.. jom teruskan pembacaan..


kita lihat pula para Ansar di Madinah.. siapakah dia yang dinamakan ANSAR???


Golongan Ansar adalah kaum Islam di Madinah yang membantu kaum muhajirin yang berhijrah sehelai sepinggang ke Madinah... mereka hulurkan bantuan dari semua segi.. wang, haiwan ternakan, tempat tinggal hatta isteri sendiri pun mereka tawarkan.. hebat bukan??

memang... sangat hebat..! superbbbb...!

***

sekarang, la ni, tiada lagi penghijrahan dari bentuk itu.. berhijrah daripada suatu tempat ke tempat yang lain.. akan tetapi hijrah sekarang adalah daripada keadaan yang sedikit buruk kepada keadaan yang lebih baik.. 

transformer wanita;

tidak pakai tudung, change to tudung bawal yang tak jarang.. kalau terus tudung labuh xl lagi la superb....

tak pakai sarung lengan tahun lepas, change to sarung lengan pink yang kiut semestinya..

hah, kaki putih melepak ditayang ke sana sini, change to stokin itam.. hehe.. yang warna coklat kulit pun ok jugak.. sweet gitu..

woah!! sudah complete aurat ditutup.. transformer!!! barulah boleh keluar rumah..hehe

transformer lelaki;

pakai seluar pendek waktu main futsal, change to tracksuit panjang.. terus goal berkali-kali..

berambut pang, qazak (tinggalkan tengah, sloop yang tepi), dan segala macam gaya tak senonoh, transform to  rambut sikat tepi atau tengah.. :) barulah nampak smart lagi ideal..

woah! barulah boleh pergi keluar ke kelas.. atau ke kedai.. (bukan untuk beli rokok ye!)

***

penghijrahan memang menuntut ketabahan, kesabaran dan keteguhan.. dan pelbagai ke...han lagi... hendak buang sikap malas yang dulu ingat senang ke.. ingat nak buang tabiat suka tidur ingat senang ke.. (maca terasa je)...

susah ke senang.. mesti berazam.. dan terus berusaha untuk tunaikan.. jangan risau kawan, Allah pasti bantu kita.... chaiyok!


 



No comments:

Post a Comment